Yoğurt Mayalıyoruz!

DSC_1645Emre ek gıdaya başlamadan bende yoğurt yapma-yapabilme telaşı başladı.Çünkü daha önce bir kaç kez denemiş ve başarısız olmuştum. Yapanlara sorduğumda da -en başta annem- “amaaan canım ne var;sütü kaynat ılınsın,bir kaşık yoğurtla mayala,sar sarmala,oldu sana mis gibi yoğurt!” diyordu diyordu da işin aslı hiç öyle değildi.Bir sürü püf noktası var kardeşim.Süt ne kadar sıcak ya da soğuk olacak,ılıktan kastınız ne,ne kadar ve nerede sarılı duracak,sarmalama aşaması bitince ne zaman dolaba koyacağım,süt nasıl bulurum,ilk mayayı kimden alırım,inek nerede diye uzaaayıp giden sorular sorular…

Sonra internete bakayım dedim bakmaz olaydım!Her kafadan yine bir ses!Sütü bilmem nereden alanlar mı arasınız yoksa kutulu sütten yapanlar mı?Bir taşım kaynatanlar mı -“bir taşım” bilmeyen için ne zor bir tabir ama tabi içimizde herkes bunu biliyor değil mi:)- yarım saat karıştıra karıştıra kaynatanlar mı? Ilıklığını ölçmek içinse milyon seçenek,mayalarken yoğurda şeker katandan sütle karıştırıp açana..Ayyy başım döndü yine, yazarken  bile o günleri hatırlayıp fena oldum.

Dedim dur bir sakin ol.Senin derdin ne?Süt var mı, var.Şanslıyım evin önündeki şarküteri kendi çiftlik ürünleri ile birlikte süt de satıyor. Mayayı da İpek Hanım Çiftliğinin sahibesi Pınar Abla yollarım dedi,o da tamam.Geriye mayalanacak sıcaklığı ayarlamak ve sarıp sarmalamak kısmı kalıyor ki ben orada da çok kötüyüm.Sütü kaynatıp bırakıyorum ılınsın diye, buz oluyor.Hadiii bir daha ısıt,bu sefer çok kaynadı.Tekrar bekle.Tam bir kısır döngü.Neyse bu safhayı geçtik. Mayaladık,oh bitti diycem yine yok.Bu sefer de sarmaladığım yerde kalıyor.Unutuyorum,çok beklemekten ekşiyor.Böyle böyle vazgeçmiştim evde yoğurt mayalamaktan. Ama Emre söz konusu olunca yine tüm ezberlerimi bozuyorum. Koca adam “bir yoğurt makinesi alalım mı?” diye teklif ediyor. Hık mık biraz araştırayım diyorum.Önce internete sonra etrafa soruyorum.Yine her kafadan bir ses.İnternet zaten tam bir muamma. Ne yapıyoruz kendi iç sesimizi dinleyip yoğurt makinelerini araştırıyoruz.

Küçük ev aletleri denince benim aklıma ilk Tefal gelir.Harika bir yoğurt makineleri var.Şık tasarım,süzme yoğurt aparatı vs. Bir de diğer markalara bakıyoruz.Tefal’in yarı fiyatı! Tamam tasarım o kadar şık değil,süzme yoğurt da yapmıyor ama yarısı işte.Ben Tefal’de eşim Weewell markasında ısrar ediyor ve onun dediği oluyor.

Makinemizi gelir gelmez deniyoruz.İlk deneme başarısız çünkü ben internetteki yorumlara istinaden plastik kabında değil -yoğurt plastik kokuyormuş- kendi cam kabımda yoğurdu mayalayıp plastik kabın içine oturtuyorum. Yedi saatin sonunda sütümüzü yine süt olarak geri alıyorum.İkinci denemede yine okuduklarımı unutup makinenin kendi plastik kabında mayalıyorum,sonuç harika!Plastik kokusu yok.

DSC_1646

Weewell’in kendi minik cam kavanozları ile deneyip Emre’ye minik porsiyonluk yoğurtlar hazırlıyorum.Taş gibi oluyor yedi saat sonra.Hızımı alamayıp elime geçen her kavanozda mayalıyorum.Sonuç hiç değişmiyor.Sütün sıcaklığını ise artık hiç kontrol etmiyorum diyebilirim. Ilınınca mayalıyorum. Çok acil durumlar hariç genelde gece yatmadan mayalıyorum.Sabah evden çıkarken dolaba kaldırıyorum. En az yedi saat olacak şekilde programlıyorum ama dört saatte olabilir deniyor,ben denemedim. Süre bitince alarm çalıyor. Ben gece on iki saat olarak programlıyorum,sabah çıkarken kapatıp yoğurdu dolaba koyuyorum. Elektrikler kesilince program kendini sıfırlıyor yeniden ayarlamanız gerekiyor.Tabi ki çok sıcak/kaynar mayalamıyorum. Ama soğuğa yakın da olsa mayalıyorum çünkü makine çok kısa bir sürede ideal ısıda sütün ısısını sabitliyor. Sizin de yoğurt mayalamak konusunda benim gibi tereddütleriniz,korkularınız,soru işaretleriniz varsa kesinlikle alın derim.

Not 1:Aklım Tefal’in makinesinde kaldı mı kaldı.Kimbilir ne güzel süzme yoğurtlar yapardı ama inanın bu da iş görüyor.Zaten bir süre sonra otoamtiğe bağlayıp ıvır zıvırla uğraşmıyorsunuz.

Not 2:Evde mayalanan yoğurdun tek kötü yanıı yoğurt tüketimini iki hatta üç katına çıkarması bilginize:)

Not 3:Bulabilirseniz kesinlikle açık sütle mayalayın ama bulamadınız ya da güvenemiyorsanız kutu günlük sütlerde işinizi görür haberiniz olsun.

Not 4:Yoğurdu makineden aldıktan sonra bir kaç dakika oda ısısında bekletiyorum.Tabi vaktim varsa.Vakit yoksa ki bu genelde sabah işe giderken oluyor hooop dolaba koyuyorum.Geceden mayaladığım için de gündüz makine mutfakta hiç yer işgal etmiyor.

Not 5:Aslında kavanozda mayaladıklarımında fotoğrafını koymak isterdim ama bir türlü muvaffak olamadım.Hep sabah telaşesi akşam karmaşasına denk geldi.Ama söz yakında bir seyahat için hazırladıklarımın fotoğrafı ile bunu da paylaşacağım!

Bir Cevap Yazın

